Datum: 20/04/2022
Hoe zit dat nou precies?
Er is vaak onvoldoende kennis of informatie beschikbaar wat kan leiden tot misverstanden, miscommunicatie of erger, vergaande overheidsbemoeienis waar deze niet op zijn plaats is.
De werkgroep Vrijstelling 5b heeft een helder document opgesteld waarin duidelijk en volledig wordt uitgelegd wat nu precies een vrijstelling onder 5b inhoudt, wie gezag heeft en wie zich aan welke regels behoort te houden.
Je vindt het document genaamd ‘Gemoedsbezwaren Geen passende school
Beschouwing en bestuurlijke toepassing artikel 5, onder b, Leerplichtwet 1969‘ hier.
Omdat het een uitgebreid document is, waarin veel termen worden gebruikt die voor een leek ingewikkeld zijn en bovendien kennis (juridisch onderlegd) van recht en wetgeving vereist, volgen hieronder een aantal belangrijke teksten die de belangrijkste punten illustreren.
De hoogste autoriteit
‘Deze verklaring kan niet worden getoetst aan enige autoriteit, aangezien de hoogste autoriteit met betrekking tot de opvoeding en ontwikkeling van het kind (waar het hier over gaat) aan de ouders toebehoort. Er is immers geen ander gezag aan te wijzen dat zou kunnen bepalen of er aan de geloofs- of levensstandaard van de ouders is voldaan.
Dat deze geloofs- en levensstandaard zijn oorsprong kan vinden binnen een gemeenschap, maakt het nog niet mogelijk de aangewezen instituties te bevragen over de ouder: deze dragen immers geen gezag over het kind noch gezag over de ouder.’
Strafbaar feit wordt gecreëerd
‘Het aanwenden van middelen in de vorm van proces-verbaal vanwege ‘absoluut verzuim’ is een gevolg van een keuze tot het niet aannemen van de kennisgeving met verklaring van ouders. Hiermee wordt dus feitelijk een strafbaarheid gecreëerd door de leerplichtambtenaar, zonder dat daar enige daadwerkelijke stevige en wettelijke grondslag voor bestaat.’
Verwarring
‘Men dient te begrijpen dat de situatie wellicht anders lijkt dan wat geadviseerd wordt om te doen op dit huidige moment en via de huidige werkprocessen. Er bestaan verschillende standpunten binnen het werkveld over dit politiek beladen onderwerp, maar het is belangrijk te realiseren dat de wet op dit moment ongewijzigd is. Het is niet mogelijk voor een strafrechter om extra voorwaarden te verbinden aan een vrijstelling die voortvloeit uit de wet.’
Ambtsinstructie
‘Deze taken van de leerplichtambtenaar hebben echter een duidelijke bevoegdheid meegekregen vanuit de wet, en dit is de bevoegdheid van een leerplichtambtenaar te handelen ten aanzien van leerlingen in artikel 16.3 Lpw. Een leerling is een leerplichtige jongere die staat ingeschreven op een schoolinstelling. Kinderen voor welke door de gezagsdragende ouder geen inschrijving kunnen worden gedaan vanwege richtingsbezwaren / richtingsbedenkingen, worden dus geen leerling.’
‘De ouders behouden de verantwoordelijkheid en daarmee de verplichting tot ontwikkeling (en daarmee dus invulling van en tot onderwijs) voor een kind bij zichzelf. Zij schrijven dit gezag dus niet over aan een schoolhoofd / schoolinstelling en komen hierdoor niet in contact te staan met de bevoegdheden zoals een leerplichtambtenaar die zal kunnen uitoefenen bij de bevoegdheidskaders van de Leerplichtwet.’
Verschillende Signalen
‘In de Beslisnota bij antwoorden schriftelijke vragen over aanscherpingen voor particulier en thuisonderwijs (september 2023) heeft de minister aangegeven dat een wetsvoorstel voor thuisonderwijs een passende waarborg zou zijn voor het ‘recht op onderwijs’ voor kinderen van ouders met gemoedsbezwaren.
Tegelijkertijd werd gesteld dat het wettelijk onmogelijk maken van het recht op vrijstelling vanwege ernstige gemoedsbezwaren van inschrijving geen sprake was. Dit recht is fundamenteel, en ouders kunnen nooit gedwongen worden om het kind in te schrijven, wanneer zij ernstige gemoedsbezwaren ervaren. Wanneer zij het gezag met betrekking tot het onderwijs niet kunnen overdragen aan een school die niet in overeenstemming is met hun geloofsstandaarden, blijven de ouders de plicht behouden om zorg te dragen voor hun kind in deze zaken en van hun ervaren bedenkingen en bezwaren een kennisgeving hiervan te geven aan het openbaar gezag.
Het feit dat de verklaring die zij daarbij doen op dit moment niet worden geaccepteerd, vormt een schending van het gezag dat ouders over hun kinderen uitoefenen. Zoals eerder al eens aangehaald worden ouders feitelijk namelijk beschuldigd van valsheid in geschrifte.’
Dat ouders door gemeenten gedwongen worden op straffe van boete, te moeten ontleden enbewijzen (in plaats van de verklaring geven met de waarheid) dat ook zij, dan niet júíst zij als ouders, het beste willen voor de kinderen met betrekking tot welzijn, ontwikkeling, ontplooiing, educatie en onderwijs: wordt vanuit het algemeen aangenomen idee van ‘onttrekken van eenleerrecht’ of ‘zorgen omtrent ”het verdwijnen” van deze kinderen’gerechtvaardigd te gebruiken om het recht tot persoonlijke geloofs- en levensvisieontwikkeling binnen eens identiteit van een kind, te ontnemen.
Methodische Aanpak Schoolverzuim
‘In veel gevallen is er zelfs nooit aan het ouderlijk gezag gevraagd of zij daadwerkelijk zorgdragen voor de ontwikkeling en het onderwijs van hun kind. De vijandige houding die door het (geadviseerde) traject van Ingrado en het rondetafelgesprek, met de nadruk op strafvervolging (MAS), is ontstaan, heeft inmiddels geleid tot een ernstig vertekend beeld van het gezag en de huishouding van ouders.’
Beslissing in aankomend besluit
‘Het is niet een beslissing die wordt genomen in het kader van een aankomend besluit: want het is een proces van een van rechtswege beroep op vrijstelling die geldig is volgens de wet. Extra toetsing is niet, en op geen enigerlei wijze, mogelijk. Een geloofsovertuiging is van zo een dusdanige persoonlijke aard dat zij niet kan worden beoordeeld en al zeker niet door de overheid.’
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Vrijstelling leerplicht
Datum: 22/04/2022
De letter van de wet: lees goed wat er staat.
Er bestaat een hardnekkig misverstand dat op talloze websites en blogs wordt herhaald, tot in de rechtbank aan toe: dat je vrijstelling zou moeten ‘aanvragen‘.
Niets is minder waar.
Ouders beslissen daarin, ouders doen beroep op vrijstelling.
Voldoet de vrijstelling aan de wet, dan ontstaat de vrijstelling van rechtswege.
NIEMAND beoordeelt jouw keuze dus, hoewel veel mensen in het onderwijs, het gemeentelijk apparaat, bij de rijksoverheid of bij het openbaar ministerie dit liever verzwijgen of gewoon ontkennen.
Als ouder doe je beroep op vrijstelling.
Bronvermelding: homeschoolingnl